۱۳۸۶ اسفند ۱۵, چهارشنبه

نه نفر جهنمي از زبان پيامبر اكرم(صل الله عليه و آله)

علامه طبرسی در کتاب احتجاج جلد اول صفحه 163 از سلیم بن قیس هلالی نقل می کند که:
جناب امیرالمومنین (علیه السلام) هنگامی که با اهل بصره در روز جنگ جمل روبرو
شدند زبیر را صدا زدند که ای زبیر از خیمه ات بیرون بیا زبیر به همراه طلحه از
خیمه گاه بیرون آمد حضرت به آنان فرمود به خدا سوگند هر دوی شما و صاحبان علم
از آل محمد (علیهم السلام) – مقصود حضرت نفس شریفشان است – و عایشه دختر
ابوبکر(لعنهما الله) می دانید که اصحاب جمل مورد لعن پیامبر اکرم (صل الله علیه و آله)
واقع شده اند و کسی را یارای انکار این مسئله نیست.
زبیر گفت : چگونه ما را پیامبر لعن کرده در حالیکه ما از اهل بهشت هستیم.
حضرت امیرالمومنین (علیه السلام) فرمودند: اگر شما اهل بهشت بودید من هرگز جنگ
با شما را جایز نمی دانستم (اما جنگ با شما را جایز دانستم پس شما اهل بهشت نیستید)
زبیر گفت : آیا حدیث سعید بن عمرو بن نفیل را نشنیدی که از پیامبر اکرم (صل الله
علیه و آله) روایتی نقل می کند که 10 نفر از قریش اهل بهشتند .
حضرت امیرالمومنین (علیه السلام) فرمودند: شنیدم سعید بن عمرو بن نفیل در زمان
خلافت عثمان (لعنه الله) برای او این حدیث را ذکر می کرد.
زبیر گفت : آیا ادعا می کنی سعید بن عمرو بن نفیل به رسول خدا (صل الله علیه و آله)
دروغ بسته؟
حضرت امیرالمومنین (علیه السلام) فرمودند: من زمانی تو را از راست یا دروغ بودن
حدیث سعید بن عمرو بن نفیل آگاه می کنم که تو اسامی آن 10 نفر را برایم ذکر کنی .
زبیر گفت : آنان عبارتند از:
1) ابوبکر (لعنه الله)
2) عمر (لعنه الله)
3) عثمان (لعنه الله)
4) طلحه (لعنه الله)
5)زبیر (لعنه الله)
6) عبدالرحمن بن عوف (لعنه الله)
7) سعد بن ابی وقاص (لعنه الله)
8) ابو عبیده بن الجراح (لعنه الله)
9) سعید بن عمرو بن نفیل (لعنه الله)
حضرت امیرالمومنین (علیه السلام) فرمودند: ای زبیر 9 نفر را شمارش کردی دهمین
آنها کیست ؟
زبیر گفت : نفر دهم تو هستی ای علی
آنگاه امام فرمودند : ای زبیر من به اعتراف خودت اهل بهشت هستم (و این اعتراف تو
نشان دهنده آن است که من راستگو هستم و دروغ به خدا و رسولش نمی بندم لذا می
گویم ) آنچه را تو برای خود و اصحابت ادعا کردی (اهل بهشت بودن) من انکار می
کنم و نمی پذیرم.
زبیر گفت: می خواهی بگویی سعید بن عمرو بن نفیل دروغ به رسول خدا (صل الله
علیه و آله) بسته ؟
حضرت امیرالمومنین (علیه السلام) فرمودند: نمی گویم دروغ بسته بلکه به خدا سوگند
یقین دارم به اینکه به رسول خدا (صل الله علیه و آله) دروغ بسته ؟
و این را هم بدان به خدا سوگند بعض از اینها را که نام بردی (عمر - لعنه الله - ) در
تابوتی است که آن تابوت در دره و پرتگاهی است و آن پرتگاه در چاهی (عظیم ) است
که بر آن چاه سنگی عظیم گذاشته شده است که هر گاه خداوند اراده کند آتش جهنم
فروزان شود آن سنگ را بلند می کند (و آتش از همان تابوت بیرون آمده و آتش جهنم
را فروزان می کند) ای زبیر من این مطلب را از رسول خدا شنیدم (و دروغ نیز به وی
نبستم و تو نیز چاره ایی جز قبول کردن حرف من نداری چرا که به شهادت خودت من
اهل بهشتم لذا دروغ نمی گویم)
ای زبیر خداوند تو را بر من پیروز نخواهد کرد و خون من به دست تو ریخته نخواهد
شد ولی خداوند مرا بر شما پیروز می گرداند و ارواح شما را به آتش جهنم خواهد
افکند .
سلیم بن قیس هلالی می گوید آنگاه زبیر گریان به سوی اصحاب خود بازگشت...
دوستان من این مطلب را با سند آن نقل کردم امیدوارم توانسته باشم حقایقی را برای شما
روشن کرده باشم ......

هیچ نظری موجود نیست: